Ernesto Neto på Astrup Fearnley-museet


Kanskje litt bakpå å skrive om en utstilling som har vært? Den åpnet 7.  september i fjor og hang til 2. januar (!). Men det var den første utstillingen jeg så i år, derfor skriver jeg om den. Det var flere enn meg som var ute i siste liten. Lang kø for å komme inn på Astrup Fearnley-museet denne søndagen. Mest barnefamilier, men så var det også en utstilling for hele familien.

En av installasjonene ga f.eks. assosiasjoner til lekerommet på Ikea – det med alle ballene. Her var det rosa plastballer i et stort lilla nett. Både barn og voksne tok av seg på beina og kastet seg ut  i leken i ballbassenget.

Neto er insatllasjonskunstner. Hva er installasjonskunst? Ikke bare enkelt å forklare. Ideen er viktig, rommet er viktig, tiden er viktig fordi verket ofte er midlertidig. Det er skapt for dette rommet, stedet eller situasjonen. Publikum trekkes mer inn i verket. Tradisjonelle kunstdisipliner brytes ned og blandes. Det meste kan være grunnlag og råmateriale for en installasjon.

Noe av kritikken mot dennen utstillingen har vært at den ikke ble laget med utgangspunkt i rommene på Astrup Fearnly-museet, men at det var en retrospektiv utstilling med ferdige verk plassert i lokalene. Men for meg som ikke var så kjent med Netos verk, var det interessant å se. Kreativt, lekende og sanselig. Eksotiske lukter i hengende poser, noen fylt med krydder, noen med bønner og belgfrukter, noen med sand. Tyngde som var med på å holde skulpturene i balanse i kontrast mot florlette og noen ganger strømpebukse-lignende stoffer.

Neto sier selv:

Jeg ønsker å skape en egen boble i virkeligheten hvor folk kan oppleve noe annet for et øyeblikk og hvor de kan komme på nye ideer. Et rom for å hente seg inn igjen før man returnerer til hverdagen.

og i intervju med Kunstforum:

En kan bruke øynene til å berøre, lukt til å berøre og noe kan tas på direkte. Noen av verkene mine er veldig åpne og sjenerøse mens andre er veldig delikate og må beskyttes. Alle verkene i denne utstillingen berører hverandre. Lukten reiser gjennom rommene og berører de andre verkene og publikum. Berøringsideen er et viktig element i forhold til sårbarheten som ligger i det intime.

Du kan  få en miniguide og se flere bilder fra utstillingen på bloggen til ”Bharfot” .

Leave a Comment